Een tegenvallende vakantie

Eindelijk vakantie! U heeft het hele jaar hard gewerkt en bent echt toe aan ontspanning. Ook de kinderen zien erg uit naar het weekje Tenerife. Bij het reisbureau heeft u een lekker hotel, compleet met vlucht en al, geboekt.

Weg vakantiepret….
Wat een teleurstelling. Bij aankomst blijkt het zwembad gesloten. De hele zomer wordt het waterpark verbouwd. Daar gaat uw vakantieplezier…. Want bij temperaturen van meer dan 38 graden is een koele duik hard nodig.

Het stond toch echt in de brochure van de reisorganisatie
‘U kunt gratis gebruik maken van het prachtige zwembad van uw luxe gezinshotel. De 4 glijbanen zorgen voor een fijne vakantie met eindeloos zwemplezier.’

Uw rechten
U mag er vanuit gaan dat wat in de reisinformatie staat ook klopt. Dus als er staat dat u gebruik kunt maken van het zwembad met 4 glijbanen, dan mag u daar ook zeker vanuit gaan.

De reisleiding moet u in dit geval hulp en bijstand bieden. Spreek bij een klacht dan ook direct de reisleiding aan. Soms is er een hostess aanwezig, of krijgt u het telefoonnummer van de reisorganisatie. Vaak kan de reisleiding nog iets voor u betekenen. Misschien mag u onbeperkt zwemmen bij het zwembad van het naastgelegen hotel?

De reisorganisatie moet zorgen voor een redelijk alternatief. Een opblaaszwembadje is bijvoorbeeld in dit geval geen ‘redelijk alternatief.’ Overplaatsing naar een ander gelijksoortig hotel, met ook een groot zwembad erbij, is dat bijvoorbeeld wel.

Geen oplossing ter plekke door de reisorganisatie?
In dat geval is het belangrijk dat u uw klachten opschrijft in een zogenaamd ‘klachtenrapport.’ Soms heeft de reisorganisatie hiervoor formulieren. U kunt natuurlijk ook zelf een opsomming maken.

TIP: Maak foto’s en bewaar bonnetjes van kosten die u vanwege uw klacht maakt.

Klacht indienen bij thuiskomst
Als u weer thuis bent, moet u uw klacht per brief melden bij de reisorganisatie. Wacht daar niet te lang mee, doe dat binnen een maand na uw vakantie*. In uw brief moet staan waarom uw reis tegenviel, en dus ook wat u had verwacht. Vergeet ook niet om te melden dat u graag (een deel van) de reiskosten vergoed wilt zien. U kunt de foto’s van de situatie meesturen en ook de bonnetjes van kosten die u heeft gemaakt.

Rechtshulp van Univé
Univé Rechtshulp verleent vaak rechtshulp aan klanten die een klacht over hun vakantie hebben. Als u een rechtsbijstandverzekering van Univé heeft, kan Univé Rechtshulp u adviseren bij het indienen van uw klacht.

Maar liever zie ik natuurlijk dat u een fijne vakantie heeft gehad en al deze tips niet nodig heeft. Gaat u binnenkort nog met vakantie gaat dan wens ik u een heel plezierige tijd toe.

Mirjam de Lange, Univé Rechtshulp

foto Mirjam de Lange

*ANVR
Als uw reisorganisatie bij de ANVR is aangesloten kan er een andere termijn gelden. Kijk goed in de algemene voorwaarden van uw pakketreis om te zien binnen welke termijn u uw klacht moet indienen. Als u daarna vindt dat de reisorganisatie uw klacht niet goed heeft opgelost, kunt u uw klacht aan de Geschillencommissie Reizen voorleggen.