Van schadeaangifteformulier naar een app

Vandaag heb ik een nieuwe auto opgehaald bij de garage. Ik werd keurig geholpen. Van de garagehouder kreeg ik een envelop met daarin een schadeaangifteformulier, afgekort een SAF. ‘Die kunt u in het dashboardkastje leggen. Dan heeft u het formulier altijd bij de hand in geval van een aanrijding.’

Een papieren schadeformulier voor autoschade
Ik vroeg aan mijn verzekeringsadviseur of ik van hem ook een SAF zou krijgen. Er werd me uitgelegd dat zo’n papieren schadeformulier eigenlijk niet meer van deze tijd is. ‘Wij werken tegenwoordig met de MobielSchadeMelden-app van het Verbond van Verzekeraars. Daarmee kun je met een druk op de knop autoschade direct online melden.’ Na dit gesprek was ik ook overtuigd van het gemak van een app. Neem de Univé App speciaal voor de autoverzekering Select. Met deze app heb ik de groene kaart, mijn polisgegevens altijd bij de hand en kan ik gemakkelijk online schade melden. Hierin kan ik ook alle bij Univé aangesloten schadeherstelbedrijven bij mij in de buurt raadplegen. Bovendien gaat ook de politie met een app werken.

App schademelden
Maar stel dat ik bij een ongeval betrokken raak. Is mijn mobiel dan wel opgeladen? Heb ik dan wel bereik? Denk ik door de schrik wel aan de app? Kan ik de schademeldapp direct vinden? Is deze app altijd bereikbaar, ook tijdens een netwerkstoring? Allemaal vragen waar ik nu geen antwoord op heb. Inmiddels heb ik de app gedownload, maar ik houd voor de zekerheid wel een SAF in mijn dashboardkastje. We worden 2-talig opgevoed: Conventioneel en Digitalig. Dit houdt misschien wel in dat we ook beide varianten door elkaar willen en gaan gebruiken?

Bertel van den Bos, Univé Oost

Bertel van den Bos