16 jaar, dus een brommer?

Uw zoon of dochter wordt 16 jaar en wil dolgraag een brommer of scooter. Dat is tegenwoordig niet meer een kwestie van aanschaffen en wegrijden. Rijbewijs, kentekenbewijs, WA-verzekering en helm moeten eerst geregeld worden. En er is meer om over na te denken.

Sinds 2006 moet iedereen die op een brommer, snorfiets of scooter wil rijden, in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Volwassenen die al een rijbewijs A of B hebben, mogen daarmee ook brommer rijden. Jongeren moeten eerst het rijbewijs AM halen. Net als bij de auto, bestaat ook dit examen uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Uw kind moet het theoriecertificaat al gehaald hebben voordat hij überhaupt aan lessen mag beginnen of praktijkexamen mag doen. Het theoriecertificaat is anderhalf jaar geldig en uw kind mag al vanaf 15,5 jaar opgaan voor het theorie-examen. Rijlessen en praktijkexamen zijn mogelijk vanaf zijn 16e verjaardag.

Kenteken en verzekering
Is het brommerrijbewijs gehaald, dan kunt u overgaan tot aanschaf van het voertuig. U kunt een gloednieuwe brommer kopen, maar dan bent u veel duurder uit dan wanneer u kiest voor tweedehands. Wat het ook wordt, vergeet niet dat een veiligheidshelm verplicht is.

Ook moet het kenteken op de naam van uw kind komen en de bromfiets moet WA verzekerd zijn. Rijden zonder rijbewijs of zonder verzekering leidt tot hoge boetes. De bromfiets kan ook uitgebreider verzekerd worden, zodat uw kind bij schade aan de eigen bromfiets een vergoeding kan krijgen.

Wie betaalt de kosten?
De voordelen van een scooter zijn duidelijk. Lekker snel naar school, gemakkelijk grote afstanden af kunnen leggen en de kans op een baantje als pizzabezorger. Maar nadelen zijn er ook. Naast eenmalige kosten zoals het halen van het rijbewijs en de aanschaf van het voertuig en de veiligheidshelm, zijn er terugkerende kosten: benzine, reparaties, bromfietsverzekering en eventuele verkeersboetes. Als uw kind dat zelf moet betalen, kost hem dat een flinke hap uit zijn budget.

Kwetsbaar in het verkeer
Ook de verkeersveiligheid is punt van aandacht. Jongeren hebben vaak een beperkte ervaring als verkeersdeelnemer. Ze zijn bovendien mentaal en fysiek nog niet volwassen, herkennen gevaar minder snel en kunnen onder groepsdwang stoer gaan doen met alcohol en snel rijden. Als berijder van een brommer ben je bovendien behoorlijk kwetsbaar. Jaarlijks overlijden gemiddeld 47 brom- en snorfietsers en komen er 2.500 met ernstige verwondingen in het ziekenhuis terecht als gevolg van een verkeersongeval.

Wel of geen brommer? U zult samen met uw kind moeten bespreken wat een goede keuze is.

  • Otto Greiner

    Brommerrijden is helemaal top. Jammer dat het er niet makkelijker op is geworden, maar het blijft de moeite waard. Juist voor jonge mensen is het erg goed als voorbereiding op een leven “met wielen” Ik ben nu 55 en doe het nog steeds. Heerlijk, de vrijheid en die snelheid die je overal zoveel sneller brengt dan met een fiets, maar zo rustig gaat dat je om je heen kunt kijken. En dan als extraatje rijdt je 1 op 45 en heb je nooit een parkeerprobleem. Zoek een leuke klassieker, dan heb je er ook nog een hobby bij.

    • webteamunive

      Beste Otto,

      Het is zeker de moeite waard! Hopelijk kun jij er nog veel plezier aan beleven!

      Met vriendelijke groet,

      ^Jasper