Pechhulp verzekerd. Maar wat moet u doen bij autopech?

Goed idee om bij de autoverzekering ook pechhulp mee te verzekeren. Maar bent u daarmee ook voorbereid op situaties waarin u met pech langs de weg staat? Vroeg of laat gebeurt dat. En wat doet u dan?

Wat te doen bij autopech
Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Univé uitgezocht of Nederlandse automobilisten weten wat ze moeten doen als zij onderweg pech met de auto krijgen. De uitkomsten zijn opmerkelijk. Maar liefst 26% van de ondervraagden vindt dat hij op zo’n situatie niet goed voorbereid is. En van de jongeren tussen de 18 en 29 jaar geeft zelfs 40% aan niet te weten wat ze moeten doen bij pech. Hoe ouder de autobezitter, hoe meer attributen er in de auto liggen en hoe beter hij zich voorbereid voelt.

Pech onderweg oefenen bij rijles
In een reactie op deze cijfers zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland: ‘Ouderen zijn misschien beter voorbereid omdat ze al pechervaring hebben opgedaan. Zij kunnen hun kinderen of kleinkinderen op dat gebied dus iets leren. En misschien is het een idee dat rijinstructeurs met hun leerlingen ook actief pechsituaties oefenen.’

Dit moet u doen als u langs de weg staat met pech:

  1. Zorg ervoor dat de auto op een veilige plek staat
  2. Zet de alarmlichten aan
  3. Trek een veiligheidshesje aan
  4. Plaats een gevarendriehoek op ongeveer 30 meter achter de auto
  5. Ga achter de vangrail staan. Blijf niet in de auto zitten.
  6. Bel de pechhulpdienst.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden kan spontaan drie van de zes handelingen noemen.

Attributen in de auto
Dat veel mensen niet weten wat ze moeten doen bij pech, verklaart misschien waarom er weinig aandacht is voor de veiligheidsattributen in de auto. De gevarendriehoek heeft ruim 90% van de automobilisten wel in de auto. Reservewiel (84%), krik (82%), veiligheidshesje (81%) en EHBO-doos (75%) zijn ook nog redelijk vaak aanwezig. Veel minder populair zijn: startkabel (48%), sleepkabel (47%), brandblusser (22%) en isolatiedeken (20%).

Wat gaat er mee in de auto?
Gaat u met de auto naar het buitenland? Ieder land heeft zo zijn eigen regels over welke veiligheidsattributen er verplicht in de auto aanwezig moeten zijn. Soms gelden die regels alleen voor de auto’s of automobilisten uit eigen land. Om misverstanden te voorkomen, kunt u ook het beste ook aan de nationale eisen voldoen.

Tabel attributen 2

Wat biedt een autoverzekering met pechhulpdekking?
Je verzekeren voor pechhulp is één, maar weten wat die verzekering inhoudt is iets anders. Vervoer van de auto naar een garage en reparatie aldaar, vervangend vervoer, auto-onderdelen, noodreparatie langs de kant van de weg. Uit het onderzoek van GfK blijkt dat lang niet iedereen weet of die kosten vergoed worden. De grootste onduidelijkheid is er over kosten van (extra) overnachtingen. De helft heeft geen idee of zijn verzekering dit dekt.

Pechhulp verzekerd bij Univé
Als u een autoverzekering heeft bij Univé kunt u kiezen voor de extra dekkingen Pechhulp Binnenland en Pechhulp Buitenland. Maar wat kunt u van de pechhulpdienst verwachten? Chris Hazekamp, productspecialist bij Univé: ‘De pechhulpdienst zal altijd per geval bekijken wat de beste oplossing is en wat de klant zelf wil. Ons doel is dat de auto weer snel en veilig de weg op kan en dat de klant zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de situatie.’

Pechhulp binnen- en buitenland van Univé

Wat doet de pechhulpdienst?

  • Reparatie ter plekke
  • Als dat niet kan: auto wegslepen naar een garage
  • Vervangend vervoer regelen als de reparatie niet binnen 24 uur (Nederland) of 48 uur (buitenland) klaar is
  • Auto terugbrengen naar Nederland als dat nodig is (alleen bij pechhulp buitenland)

Welke kosten worden vergoed?

  • Kosten voor extra hotelovernachtingen, als die nodig zijn vanwege de autopech (alleen bij pechhulp buitenland)
  • Telefoonkosten die u maakt in verband met de autopech (alleen bij pechhulp buitenland)
  • Verzendkosten van onderdelen
  • Reiskosten als u niet met uw eigen auto of vervangend vervoer terug kunt naar huis

 

  • mieke

    en… zorg dat er een (grote) fles water in de auto aanwezig is. Goed als onverwachte dorstlesser, maar ook om een pijnstiller in te kunnen nemen, een (schaaf) wondje of vieze handen schoon te spoelen, enz.

    • webteamunive

      Hallo Mieke,

      Goede tip! Altijd handig om wat water bij je te hebben in de auto, just in case.

      Met vriendelijke groet,

      ^Jasper

    • Joris

      Yes, grote fles water is zeker handig, zelfs voor als je bijvoorbeeld opeens besluit ergens te gaan wandelen.

      Ik heb jaren een deken in m’n auto gehad, maar er toch weer uitgehaald omdat de kans in Nederland echt miniscuul is dat je gaat bevriezen in de auto. Wel altijd een jas bij me.

  • bert ij

    Gevaren driehoek minimaal 100 meter op een auto weg bij pech.

    • webteamunive

      Hallo Bert,

      Bedankt voor het meedenken! Is idd een belangrijke!

      Met vriendelijke groet,

      ^Jasper

  • janine

    wat is het telefoonnummer van pechhulp?
    ik kan het nergens terugvinden. handig om in je mobiel te hebben.

    • webteamunive

      Hallo Janine,

      Het nummer van de Univé alarmcentrale is: 0592 348 112

      Met vriendelijke groet,

      ^Jasper

  • webteamunive

    Beste,

    Er is idd verschil aanwezig tussen de ANWB en Univé. Zie http://www.unive.nl/pechhulp voor meer info.

    Als je meer vragen hebt horen wij het graag. Zou je dan je gegevens willen sturen naar webteam@unive.nl? Dan nemen wij contact met je op.

    Met vriendelijke groet,

    ^Jasper

  • Kraamwinkel

    Wij waren nou juist ook bij de ANWB verzekerd, alleen met onze reisverzekering, en hadden er al het vertrouwen in.
    Na jaren van geluk belande wij afgelopen meivakantie met pech langs de weg net over de grens van Belgie. Een zeer beleefde Belgische hulpdienstverleenster adviseerde mij aan de telefoon, onze verzekeraar te bellen, de ANWB. Daar kreeg ik juist een zeer onbeleefde telefoniste te spreken, die direct een discussie met mij wilde starten over prepaid telefoneren, terwijl ik haar juist had uitgelegd dat ik mijn telefoon alleen in dit soort situatie gebruikte en niet zeker was, van mijn beltegoed. Dan werd ‘het tijd dat ik een abonnement gingen nemen’ vond deze dame! Vervolgens vertelde ze dat we geen recht hadden op hulp bij pech, we waren hiervoor niet verzekerd. Voor 70,00 euro per jaar waren we alleen verzekerd voor medische kosten in het buitenland en onverwachte uitgaven. Jaren niet goed opgelet, en veel te veel betaald voor gebakken lucht! Onze reisverzekering is nu net als onze overige verzekeringen opgenomen in het pakket dat we al hadden bij Univé. Ik hoop dat er geen volgende keer komt, maar als die er wel komt we niet weer alles zelf hoeven op te lossen!

  • Wammes

    zijn er ook verplichte atributen voor de motor?

    • webteamunive

      Goedemorgen,
      Ook voor een motor is een veiligheidshesje verplicht wanneer je met pech komt te staan op de autosnelweg.
      Met vriendelijke groet,
      ^Peter

  • Wammes

    En welke attributen voor een motor rijder?