‘Ik ga meer bewegen!’

Op het lijstje van goede voornemens staat ‘meer bewegen’ altijd hoog genoteerd. Logisch, want door te sporten word je fitter en verlies je kilo’s. Helaas zijn er ook minder positieve gevolgen: blessures.

Vorig jaar ging 59% van de Nederlanders tussen de 5 en 80 jaar ten minste één keer per week sporten, 300.000 meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit onderzoek van NOC*NSF naar de sportdeelname in 2013 en 2014. Fitness won het meest aan populariteit. Andere grote stijgers zijn hardlopen, wielrennen, wandelen en yoga. Sporten als zwemmen aerobics, schaatsen en bowling werden minder vaak beoefend.

Blessures door sporten
Helaas kan er op de sportvloer wel het een en ander mis gaan. Ieder jaar lopen miljoenen mensen een blessure op. De meest risicovolle sporten zijn: veldvoetbal, hardlopen, fitness en tennis. Sportletsel kan door een acute blessure ontstaan of zich geleidelijk vormen. Een deel van de blessures is te wijten aan verkeerd schoeisel of onvoldoende bescherming. Maar letsel ontstaat ook door een slechte voorbereiding. Als u jaren niet heeft gesport, kunt u niet zomaar weer vol van start gaan. Uw spieren moeten dan eerst sterker worden. Ook met een goede warming-up en cooling-down kunt u uit de gevarenzone blijven.

Meer tips over het voorkomen van blessures als u weer gaat sporten vindt u op de website voorkomblessures.veiligheid.nl.