Afvallen: zo houdt u het vol!

Had u zich voor 2016 voorgenomen af te vallen? Ook u krijgt dan nu misschien te maken met een dip: de resultaten worden minder en uw motivatie neemt af. Hoe houd u uw dieet toch vol? Bekijk onze 5 afvaltips.

Tips om succesvol af te vallen

  1. Wees niet te streng
    Een heel streng dieet kan niet alleen ongezond zijn, het is over het algemeen ook moeilijker vol te houden. Kies daarom voor een eetpatroon met veel afwisseling, waarbij ook ruimte is voor kleine zonden. Streef niet naar een enorm gewichtsverlies in korte tijd. Als uw dromen niet uitkomen, zult u eerder de neiging hebben om met het dieet te stoppen. De kans dat u dan in uw oude eetpatroon vervalt en snel weer aankomt is bovendien groot.
  2. Doe het voor uzelf
    Als u op dieet gaat omdat anderen vinden dat u af moet vallen, is dat geen sterke motivatie. U moet zelf de behoefte voelen om uw gewicht onder controle te krijgen, anders krijgt u de knop niet echt om. Als u vanuit een innerlijke motivatie afvalt, kunt u bovendien kleine tegenslagen beter aan. U pakt de draad dan weer gemakkelijker op als u een dag te veel gegeten heeft en u blijft doorgaan, ook als het resultaat een weekje tegenviel.
  3. Samen afvallen
    Met z’n tweeën of met een groepje afvallen, kan zeer stimulerend zijn. U kunt successen, frustraties, oplossingen en gevoelens samen delen. En een zekere groepsdruk kan u net de motivatie geven om vol te houden. U wilt tenslotte niet onderdoen voor de anderen. Is er niemand in uw omgeving die met u mee wil doen? Op het internet vindt u lotgenoten die graag met meeleven.
  4. Voorkom verleidingen
    Maak het uzelf niet moeilijker dan nodig en haal geen snoep, snacks en koek in huis. Als u per se iets tussen de maaltijden wilt eten, zorg er dan voor dat er gezonde snacks klaar liggen zoals tomaatjes of fruit. Maak een altijd een boodschappenlijstje zodat u in de winkel niet in de verleiding komt iets lekkers te kopen. Met een lege maag de supermarkt in, is ook niet aan te raden. Die pinda’s en chocolade zijn dan veel te verleidelijk.
  5. Beloon uzelf
    Verwen uzelf regelmatig als u aan het lijnen bent. Liever niet met een bak roomijs, maar door naar de sauna of de film te gaan, schoenen te kopen, een middag vrij te nemen of uw huis vol te zetten met voorjaarsbloemen. Kies alvast een kledingstuk uit voor als u uw streefgewicht bereikt heeft.