Hoeveel vocht moet je dagelijks drinken?

Mensen moeten ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag drinken. Dat dit niet iedereen lukt, blijkt uit onderzoek onder leden van Univé. 37% drinkt veel koffie of thee, 30% drinkt water in plaats van andere dranken, maar liefst 11% van de respondenten geeft aan niet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vocht te komen. Vocht is nodig om voedingsstoffen op te nemen in de dikke darm, om voedings- en afvalstoffen door het bloed te vervoeren en om de lichaamstemperatuur te regelen. Via eten krijgt u ook vocht binnen, maar het grootste deel komt via drinken.

1,5 tot 2 liter vocht op een dag drinken
Om aan 1,5 tot 2 liter vocht te komen, mag u alles meetellen: water, frisdrank, koffie, thee en alcohol. Maar wees matig met koffie, thee en alcohol. Deze dranken zetten het lichaam aan om meer urine te produceren. Zo zorgen ze ervoor dat u meer vocht verliest. Wees ook matig met frisdrank en alcohol, omdat deze dranken veel calorieën bevatten.

Wanneer moet u meer vocht drinken?
In een aantal situaties heeft u meer vocht nodig, omdat het lichaam meer vocht verliest dan normaal:

• Als u zwanger bent.
• Als u borstvoeding geeft.
• Als het erg warm is.
• Als u sport.
• Als u veel zout eet of veel alcohol drinkt.
• Als u diarree heeft of overgeeft.

Te weinig drinken
Als u te weinig drinkt, krijgt u vanzelf dorst. Symptomen van lichte tot matige uitdroging zijn: dorst, verminderde transpiratie, verminderde en/of donker urine, een droge mond, sufheid en zwakte. Bij ernstige uitdroging kan er sprake zijn van verwardheid. Te veel vocht komt bijna nooit voor. De nieren kunnen maximaal 1 liter vocht per uur verwerken. Meer kan het lichaam niet aan.