Hoe ontspant u na een zware (werk)dag?

Dit vinden onze leden:

Deel de tussenstand met je vrienden en familie!

  • Facebook
  • GooglePlus
  • Twitter

De expert

Frank Koster

Psycholoog

Iedereen kent ze: (werk)dagen die zo intensief waren dat ze ook ’s avonds nog uw gedachten beheersen. Voor een keer is dat niet erg, want een zekere mate van stress en spanning zorgt ervoor dat we kunnen functioneren en inspanningen kunnen leveren.

Chronische stress
Maar als u te vaak zulke dagen heeft, kan stress chronisch worden. Bij chronische stress is de balans tussen spanning en ontspanning verstoord. Er zijn dan te weinig momenten van ontspanning waarin het lichaam de reserves kan aanvullen.

U kunt chronische stress onder meer herkennen aan de volgende symptomen:

• Lichamelijk: Hoofdpijn, buikpijn, spierpijn. Trillende handen of duizeligheid. Hartkloppingen. Maag- en darmstoornissen.
• Gedrag: Te veel of juist te weinig eten. Meer alcohol drinken dan gewoonlijk. Meer roken.
• Cognitief: Concentratieverlies. De aandacht niet vast kunnen houden. Veel piekeren.
• Emoties: Zich opgejaagd of somber voelen. Snel geïrriteerd zijn. Rusteloosheid, moeheid, nergens zin in hebben.

Burn-out
Uiteindelijk kan chronische stress leiden tot een burn-out. Als de energiereserves niet meer kunnen worden aangevuld, raakt het lichaam volledig uitgeput. Dit proces kan nog maar moeilijk worden omgekeerd: er is sprake van een burn-out. Dat is geen kwestie van niet meer vooruit willen, maar van letterlijk niet meer vooruit kunnen. Het herstellen van een burn-out duurt lang, juist omdat er te weinig energie is om te genezen.

Ontspannen
Om chronische stress en een burn-out te voorkomen, is het belangrijk na iedere drukke (werk)dag te ontspannen. Doe dat door een combinatie van actief en passief ontspannen. Actief door te bewegen en te sporten. Passief door lekker onderuit televisie te kijken of een boek te lezen. Hier volgen enkele tips.

Lichaamsbeweging:
Lichaamsbeweging is de ideale manier om spanningen af te reageren. Maar ook bent u beter bestand tegen spanningen en stress als u een goede conditie heeft.

Rust:
Plan in tijden van drukte bewust rustmomenten door ze in uw agenda te zetten. Bij voorkeur minimaal een uur per dag. Lees een boek, neem een bad of luister muziek.

Ontspannings- en ademhalingsoefeningen:
Bij stress wordt de ademhaling vaak oppervlakkig en komt deze vanuit de borst. Het lichaam denkt daardoor dat er onheil nadert. Een buikademhaling stuurt juist het tegenovergestelde signaal naar de hersenen: de kust is veilig. Er zijn veel ademhalings- en ontspanningsoefeningen op internet te vinden. Denk ook eens aan mindfulness: een bewezen effectieve methode om meer in het hier en nu te leven en spanning af te voeren.

Leuke activiteiten:
Het is belangrijk om leuke dingen te doen, ook al heeft u er misschien weinig energie voor. Ga naar de bioscoop of spreek af om naar een museum te gaan.

Slapen:
Een goed slaappatroon is belangrijk. Houd vaste tijden aan voor het naar bed gaan en opstaan. Doe ’s avonds geen inspannende dingen meer. Te veel alcohol is niet goed voor een gezonde slaap. Beperk u tot vier glazen per week.

Eten:
Gezonde voeding en een regelmatig eet- en drinkpatroon is net zo belangrijk als een regelmatig slaappatroon. Eet op vaste tijden, sla geen maaltijden over en eet niet te veel in een keer. Drink niet te veel cafeïnehoudende dranken (koffie, thee, cola).

Professionals:
Als het toch niet lukt te ontspannen, aarzel dan niet om hulp te zoeken. Ga voor advies naar de huisarts of bezoek een fysiotherapeut als u denkt daar baat bij te hebben.

Univé heeft zich ingespannen om bestaande auteursrechten te achterhalen en niet in strijd met bestaande auteursrechten te handelen bij het vertonen van videofragmenten en GIF’s. Hebt u vragen of opmerkingen hierover dan kunt u binnen 30 dagen contact opnemen via het volgende mailadres: campagne@unive.nl.

Deel deze handige informatie met je vrienden en familie!

  • Facebook
  • GooglePlus
  • Twitter