Een marathon lopen is ……..

Dit vinden onze leden:

Deel de tussenstand met je vrienden en familie!

  • Facebook
  • GooglePlus
  • Twitter

De expert

Marie-Louise Portier-Slebus

Fysiotherapeut

Een marathon lopen is niet voor iedereen weggelegd. Het voorbereiden en het uitlopen van een marathon (42 km) vraagt veel van het lichaam. De voorbereiding begint niet alleen met het daadwerkelijk lopen maar ook de voeding moet aangepast worden. Daarnaast vergt de voorbereiding veel tijd en discipline. Als u graag wil starten met hardlopen dan kan de volgende informatie u op weg helpen.

Hoe te beginnen?
Starten met hardlopen is voor veel mensen lastig. Een trainingsschema kan daarbij helpen. Het doel van een trainingsschema voor beginners is niet alleen om u lichamelijk, maar ook om u mentaal voor te bereiden op het hardlopen.

De juiste hardloopschoenen en kleding zijn belangrijk, maar ook de warming-up, coolingdown en spierversterkende oefeningen. Spierversterkende oefeningen kunnen krachtverschillen van bepaalde spieren en pezen in het lichaam opheffen. Hierdoor wordt de kans op blessures kleiner. Ook kan spierkrachttraining de looptechniek verbeteren.

Apps
Er zijn veel soorten hardloop apps op de markt. Met deze apps kunnen mensen zelf aan de slag gaan met hardlopen. De meeste apps registeren de tijd, gemiddelde snelheid, het aantal verbrande calorieën en afgelegde kilometers. Daarnaast geven ze vaak mondeling ondersteuning wat veel mensen helpt gemotiveerd te blijven. De apps beschikken niet altijd over een trainingsschema, u loopt dus naar eigen inzicht. Een verkeerde omgang met zo’n app kan leiden tot blessures.

Voordelen van hardlopen
Hardlopen is gezond en leuk en ook goed voor de geest. Hieronder volgen enkele voordelen van hardlopen.
Wat zijn de geestelijke (psychische) voordelen?
Hardlopen:
• geeft meer energie.
• helpt tegen angstgevoelens en neerslachtigheid.
• maakt omgaan met stress gemakkelijker.
• zorgt ervoor dat u makkelijker in slaap valt en beter slaapt.
• is een prettige manier om samen met anderen te doen.
• helpt tegen vreetbuien.
• zorgt voor meer productiviteit, ook op het werk.

Wat zijn de lichamelijke (fysieke) voordelen?
Hardlopen:
• maakt de longen groter en ademhalingsspieren krachtiger.
• verbetert de functie van het hart.
• versterkt de spieren.
• vergroot het fysieke uithoudingsvermogen.
• verbetert de coördinatie.
• zorgt voor verbranding van calorieën en helpt afvallen.
• maakt dat u zwaardere lichamelijke arbeid aankunt.

Univé heeft zich ingespannen om bestaande auteursrechten te achterhalen en niet in strijd met bestaande auteursrechten te handelen bij het vertonen van videofragmenten en GIF’s. Hebt u vragen of opmerkingen hierover dan kunt u binnen 30 dagen contact opnemen via het volgende mailadres: campagne@unive.nl.

Deel deze handige informatie met je vrienden en familie!

  • Facebook
  • GooglePlus
  • Twitter