Slaapprobleem? Tips om uw slaap te verbeteren

Tijdens de slaap kan het lichaam zich herstellen. De één functioneert prima met 6 uur slaap, terwijl de ander pas uitgerust is na 10 uur slaap. Uit een onderzoek onder Univé-leden blijkt dat 67% er voor 0.00 uur in bed ligt omdat ze er anders ‘s ochtends moeilijk uitkomen. 21% van de respondenten ligt er zelfs al voor 22.00 uur in om voldoende uitgerust te zijn voor de volgende dag. Hoeveel slaap mensen nodig hebben, verschilt per persoon.

De slaapcyclus bestaat uit 5 fases: sluimeren, de lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de droomslaap. Deze cyclus duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur. Elke nacht maakt u de cyclus 4 of 5 keer door. De eerste 3 daarvan zijn het belangrijkst, dit is de kernslaap. Daarna bevat de cyclus meer lichte slaap en minder diepe slaap.

Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig. Sommige mensen hebben aan 6 uur slaap genoeg, andere mensen hebben 10 uur per nacht nodig. Jongeren slapen gemiddeld 9 uur. Een goede nachtrust wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de kernslaap. Mensen met een minder goede kernslaap hebben meer slaap nodig.

Slaapprobleem? Bekijk onze tips
Een derde van de volwassenen heeft weleens last van slaapproblemen. Met deze tips kunt u uw slaap verbeteren:

Slaapgewoontes
• Gebruik de slaapkamer niet om te werken of voor andere inspannende bezigheden.
• Zorg voor een rustige, donkere, koele slaapkamer en een goed bed. Zorg dat de slaapkamer goed wordt gelucht.
• Houd een ritueel aan voor het slapen gaan, bijvoorbeeld douchen en even lezen. Zo bereiden lichaam en geest zich voor op het slapen.
• Als u na een kwartier nog niet slaapt, ga dan even uit bed. Ga pas weer naar bed als u slaperig bent.
• Houd vaste tijden aan waarop u naar bed gaat en weer opstaat.
• Drink geen alcohol, rook niet en eet niet te veel in de uren voor het slapen gaan.

Slaapgedachtes
• Als u ligt te piekeren: schrijf uw zorgen en gedachtes ergens op, zodat u ze vervolgens kunt loslaten.
• Als u wakker ligt: bedenk dat niet slapen geen ramp is. Hoe meer u zich verzet tegen niet slapen, hoe erger het wordt.

Beter slapen door ontspanning
• Sporten is goed, maar doe dit overdag of vroeg in de avond, om te voorkomen dat u te alert bent om te gaan slapen.
• Doe een uur voor het slapengaan iets waarvan u ontspant, bijvoorbeeld een warm bad nemen, naar rustige muziek luisteren of een ademhalings- of ontspanningsoefening.

Slaapdagboek
Houd een paar weken een slaapdagboek bij om inzicht te krijgen in uw slaappatroon. Schrijf erin hoe laat u gaat slapen en opstaat, hoe vaak u wakker bent geworden en wat u hebt gedaan, gegeten en gedronken voordat u ging slapen.