Vitamines slikken, nodig of niet?

Uw ouders of grootouders kregen in de winter iedere dag levertraan. Daarna kwamen de vitaminepillen en -drankjes op de markt. Wanneer en voor wie zijn extra vitamines nodig?

Gevarieerd eten
Het Voedingscentrum is er duidelijk over: de meeste mensen hebben geen extra vitamines nodig, ook niet in de winter. U krijgt in principe alle voedingsstoffen die u nodig heeft binnen door gevarieerd te eten. Toch zijn er enkele groepen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Als u zwanger bent, kunt u tot de eerste 10 weken foliumzuur slikken om de kans op een open ruggetje te verkleinen. Vitamine D kunt u gedurende de hele zwangerschap innemen voor een betere botontwikkeling van uw kind. Maar pas op met vitamine A, want dat verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Overleg altijd met de vroedvrouw of gynaecoloog die uw zwangerschap begeleidt, wat u nodig heeft, hoeveel u mag bijslikken en welk voedsel u beter kunt vermijden.

Vitamine D
Baby’s tot 3 maanden krijgen vaak vitamine K en vitamine D. Ook andere groepen kunnen baat hebben bij extra vitamine D. Het is belangrijk voor de botgroei en wordt daarom ook gegeven aan jonge kinderen. Vraag bij het consultatiebureau of dit ook voor uw kind goed is. Vitamine D wordt in uw huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een lichte huid kan dit beter dan een donkere huid en een jonge huid kan het beter dan een oudere huid. Bent u een 50-plus vrouw of een 70-plus man, heeft u een donkere huid en/of komt u weinig buiten? Dan kunt u een vitamine D tekort krijgen. Dat kan leiden tot botproblemen en een verminderde spierfunctie. Vermoeidheid, spierkramp en gewrichtsklachten kunnen dan het gevolg zijn. Vitamine D zit in vette vis en vetten zoals halvarine en margarine. Daarvan kunt u meer eten als u een tekort heeft. Ook een dagelijkse wandeling in de buitenlucht zal u goed doen. Wilt u nagaan of uw klachten voortkomen uit een vitamine D tekort? Raadpleeg dan uw huisarts. Die kan u een kuur voorschrijven.

Kwetsbare groepen
Voor sommige kwetsbare groepen kunnen extra vitamines ook wenselijk zijn. Ouderen die weinig eten bijvoorbeeld of mensen die heel eenzijdig eten. Ook als u een extreem afvaldieet volgt, kunt u tekorten krijgen. De beste oplossing is een beter eetpatroon. Om tekorten wat sneller weg te werken kunt u vitaminepillen nemen. De voedingsstoffen in pillen worden namelijk gemakkelijker door uw lichaam opgenomen dan de voedingsstoffen in eten.

Waarom zijn vitamines goed?

Dat ze goed zijn weten we allemaal. Maar waar zijn ze zo goed voor? En wat doen ze wel en wat echt niet? Lees het hier.

​​Vitamine Waar zit het in? ​Waar is het goed voor?
​A wortel, lever, kaas ​weerstand, ogen, huid, haar
​B ​vlees, bananen, noten ​weerstand, zenuwstelsel
​C spruitjes, sinaasappels, aardappelen ​ijzeropname, bindweefsel
​D vette vis, ei en vlees ​opname calcium
​E ​plantaardige olie en pindakaas ​bescherming van het DNA
​K spinazie en brocolli ​bloedstolling

 Vitamine feiten:

De kiwi is een vitaminebom!
Hij bevat per 100 gram zelfs meer vitamine C dan de sinaasappel.

Gekookt is beter dan rauw
Rauwe groenten vullen meer, omdat ze meer water vasthouden. Wanneer ze gekookt zijn hebben ze evenveel vitamines, maar minder massa. Sommige groenten, zoals tomaten, zijn in bewerkte vorm zelfs gezonder.

Je lichaam kan zelf vitamines maken
Raar, maar waar. Vanaf de leeftijd van drie maanden maakt de dikke darm vitamine K aan. Ook kan het lichaam de vitamines A, D en B maken. Maar deze compenseren fruit en groente consumptie natuurlijk niet.

Vitamine fabels:

Op z’n verst het allerbest
Nonsens. Tussen de oogst en verwerking van diepvries- en blikgroenten zit gemiddeld 7 uur. En verse groenten liggen vaak dagen te wachten tot ze in de pan gehakt worden. De versheid maakt geen enkel verschil wanneer het om vitamines gaat.

Met een pil, kom je er wel
Een pil kan nooit groente vervangen. Want naast vitamines bevatten zij ook vezels en stoffen zoals antioxidanten.

Overmatig vitamine C gebruik maakt niet uit
Zeker maakt dit uit! Een overdaad aan C’s plas je wel uit, maar het belast de nieren zwaarder. Waardoor de kans, zeker voor mensen met gevoelige nieren, op nierstenen groter wordt.

Meer weten?
Kijk op onze bron het Vitamine Informatie Bureau.

 

  • Nick

    Onbegrijpelijk dat Univé het standpunt uitdraagt dat vitamines slikken niet nodig is. Helemaal nu steeds meer duidelijk wordt dat 90% van de gezondheidsklachten voedingsgerelateerd zijn.
    Door de manier waarop onze voeding wordt geproduceerd, zitten er steeds minder voedingsstoffen in. Het wordt dus steeds moelijker om met (gevarieerde) voeding alle noodzakelijke voeding binnen te krijgen. En dan weten we ook nog dat maar een klein deel van de mensen echt gevarieerd eet.
    Conclusie is dan ook dat héél veel mensen tekorten hebben aan vitamines, mineralen etc. Dat dat (nog) niet altijd leidt gezondheidsklachten betekent niet dat je er niets aan moet doen. Je moet juist de tekorten aanvullen om de klachten te voorkomen.
    Ik ben er dan ook van overtuigd dat met juiste suppletie van vitamines, mineralen etc. de kosten van de gezondheidszorg gigantisch kunnen worden teruggebracht. En dat moet Univé toch aanspreken!